Wednesday 10 September 2014

BEGEDIL DAGING N SAMBAL KICAP CILIPADI

Bismillahirrahmanirrahim... pembuka bicara.. alhamdulillah segala kerja pengiraan kos untuk 3 buah rumah banglo telah pun yanna siapkan dan telah pun berada di tangan pemilik.. hanya menunggu keputusan pemilik samada bersetuju dengan harga yang diberi ataupun ingin perbincangan semula dibuat... yanna bagi masa untuk pemilik berfikir... (apa yang yanna bebelkan nih..hihihi)

ok.. stop pasal kiraan... seperti yang yanna janjikan tempoh hari... yanna nak kongsikan resepi bergedil daging dan juga sambal kicap cilipadi yang dimakan dengan soto... tengok gambar kat bawah nih ye.. 


ni gambar entri dulu.. sorila yanna tak snap gambar begedil dengan sambal kicap tuh so gunala gambar nih..hihihi... nampak tak bergedil tuh... (nampakkan)... mana sambal kicap plak... tuh yang kt dalam bekas atas sebelah kiri tuh...hehehe... sambalnya menyorok... ada dalam bekas...

so jom cuba buat begedil dan sambal kicap mengikut citarasa yanna... kengkawan pun boleh ubah mengikut citarasa tersendiri... no hal la :)


BEGEDIL DAGING

Bahan2:-

5 biji kentang sederhana besar
400gm daging cincang - yanna guna ramly burger punya
1 biji bawang besar merah - dipotong dadu
2 sudu kecil jintan manis 
1 sudu kecil biji ketumbar 
1/2 sudu kecil jintan putih 
3 sudu kecil bawang goreng
1 biji telur
minyak untuk menggoreng
garam secukup rasa
daun bawang dan daun sup - dicincang halus

Cara2:-

1. Kentang dibersihkan dan dipotong wedges kemudian dikukus hingga empuk/lembut. Lepas tu lecekkan kentang sementara masih panas.

2. Daging cincang digoreng tanpa minyak terlebih dahulu. Goreng sehingga berubah warna. Masukkan ke dalam kentang.

3. Sangaikan jintan manis, biji ketumbar dan jintan putih sehingga naik bau. Kemudian tumbuk hingga halus dan masukkan ke dalam kentang tadi.

4. Masukkan pula bawang merah, bawang goreng, daun bawang serta daun sup ke dalam adunan kentang tadi.Perasakan garam dan gaul hingga sebati.

5. Pukul sedikit telur. Panaskan minyak. Bentukkan bulat adunan tersebut dan celupkan kedalam telur dan goreng hingga masak. Begedil daging sudah siap untuk dihidang.


SAMBAL KICAP CILIPADI

Bahan2:-

Segenggam cilipadi
Kicap pekat manis secukupnya - yanna guna kicap manis cap kipas udang
secubit garam
2 biji kecil bawang merah - dihiris halus
1 ulas bawang putih - dihiris halus
1 sudu kecil minyak masak untuk menggoreng

Cara2:-

1. Panaskan minyak. Gorengkan cilipadi, bawang merah dan bawang putih sehingga layu. Angkat dan ketepikan.

2. Masukkan bahan yang digoreng tadi ke dalam pengisar. Masukkan juga kicap pekat manis dan secubit garam. Kisar hingga halus.

3. Siap untuk di hidang.

selamat mencuba....


~~ MUDAH, SENANG & SEDAP~~

XOXO :D

No comments: