Showing posts with label WANITA. Show all posts
Showing posts with label WANITA. Show all posts

Thursday, 26 October 2017

KEKUSUTAN RAMBUT KINI TERLERAI

 Akhirnya anak dah suka sikat rambut sendiri lepas mandi kalau tidak kena paksa baru nak sikat.

ye la kan, sebelum ni rambut kusut tentu susah nak sikat. Tersekat-sekat. Mestilah kepala sakit kan?.

Bila guna HANA sikat rambut lebih mudah. Kepala pun tak sakit lagi.

Kuncikan cintamu serapat-rapat dengan HANA serum hati tertambat.

Master Agent
-akakserum

READY STOCK
FREE GIFT

Agent & dropship diperlukan segera!

WhatsApp : 0196678249






Thursday, 5 October 2017

1ST TIME PAKAI TERUS MELEKAT

Dia baru je guna HANA terus melekat nak jadi agen. Barang takde dalam tangan tapi dah 13 orang yang order. Hebat kan?

Tahniah Kache Yati (FB) berani melangkah buat perubahan. Welcome new agen team El. COD : Simpang 4 Alor Gajah, Kendong dan Kota, Negeri Sembilan.

Kuncikan cintamu serapat-rapat dengan HANA serum pasti tertambat.

Master Agent
-akakserum

# jom join team El untuk tambah duit tepi uolls.

WhatsApp 0196678249



Thursday, 28 September 2017

RAMBUT GUGUR BERKURANGAN DALAM TEMPOH 3 HARI

Tanpa Perlu Ke Salon, Tanpa Perlu Berabis Duit Ratusan Ringgit & Tanpa Perlu Rambut Palsu!

Adakah Rambut Anda Bermasalah?

ü Gugur teruk
ü Kelemumur
ü Nipis
ü Beruban
ü Kusut
ü Kasar
ü Hapak
ü Mengerbang

Sekarang bayangkan…...
Dengan Produk HANA HAIR SERUM

Rambut  anda akan:

ü Kuat akarnya
ü Cantik bersinar
ü Hilang kelemumur dan gatal2 kulit kepala
ü Lembut
ü Wangi
ü Tak kusut dan mudah diurus
ü Lebat
ü Tidak mengerbang

Testimoni :

“Kak ja perasan rambut anak kak ja makin lebat dan hitam selepas 7 hari guna HANA” ~ Kak Jah Terengganu

“Nak bagitau serum tu memang best gilerr.. dengan wangi dia dan yang paling penting kepala dah tak gatal macam dulu. Rambut anak pun makin lebat. Nanti nak repeat la bila habis” ~ Miza, kuantan.

“Alhamdulillah, rambut dah tak gugur lagi sebab tu nak teruskan pakai HANA serum ni. Kalau dulu masa mandi pun memang banyak rambut gugur, sekarang tak ada dah kak” ~ Azura, sarawak

Dan banyak lagi feedback positif pengguna HANA HAIR SERUM selepas menggunakannya. Boleh lihat di Instagram @hanahairserum_melaka.

Terima kasih kepada anda yang membaca sampai habis. Kami amat hargainya ;) Nak tahu harga HANA HAIR SERUM ni?

Harga kasih sayang untuk anda sebotol HANA cuma RM10 sebotol / 60ml / tahan sebulan. Dijamin puas hati.

Bertindak sekarang sebelum terlambat. Jangan biarkan rambut bermasalah anda berlarutan ye.

Sebarang Pertanyaan :
WhatsApp 0196678249



Monday, 8 May 2017

RAMBUT KEJUNG HILANG!

BERBALOI2  GUNA HANA HAIR SERUM


Hanya berbelanja RM10 boleh buat rambut jadi lembut dan wangi.

WhatsApp 0196678249 untuk tukarkan rambut kejung anda menjadi selembut sutera.  :)

Thursday, 30 March 2017

STRESS PUNCA RAMBUT GUGUR


STRESS salah satu punca rambut gugur tau.. so korg kenalah atasinya.. klu x nnt korg akan jadi botak sepanjang hayat.. nak ke?..

korg boleh cuba beberapa cara utk kurangkan stress..

1. cuba korg bersiar2, jalan2, jogging or bersukan untuk relaxkan minda korg.

2. cuba luahkan masalah korg pada someone yg korg percaya.. ia dapat melegakan minda korg yg kusut tuh.

3. meh cuba guna HANA hair serum.. haruman wangiannya yg membuatkan korg tenang so xyah lagi guna minyak wangi terapi bagai tuh.. serum ni wangii sambil merawat tau (psst.. bonusnya.. ia boleh mengurangkan rambut korg yg gugur tu).. x nak ke?..
.
call/wasap EL utk maklumat lanjut 0196678249

Wednesday, 29 March 2017

HANA HAIR SERUM




H . A . N . A  Hair Serum

Warna : Purple
Bau : Fresh
Isi Kandungan : 60ml
Harga : RM10 sebotol

Macam mana ia berfungsi? 

Okay, H . A . N . A Hair Serum merawat rambut dari dalam untuk memperbaiki struktur rambut supaya jadi kuat sihat dan bermaya. Ia juga mampu :

❤ Melembutkan rambut
❤ Memperbaiki struktur dan nutikel di dalam rambut
❤ Mengurangkan masalah rambut gugur
❤ Menghilangkan kelemumur
❤ Bau yang tahan lama dan sangat wangi 
❤ Rambut jadi rapi dan tak perlu nak pakai minyak rambut bagai
❤ Boleh meluruskan rambut jika sentiasa jaga dan pakai.
❤ Rambut jadi kuat dan sihat. 

Sangat wangi dan tidak berminyak

✔ Boleh dibawa solat
✔ Satu botol tahan sebulan  
✔ Produk berasaskan air ("Water Base")

Yang pasti berkesan dan berbaloi... Dah try pasti repeat order ☺
.
WhatsApp :
EL Liyana
0196678249

** Agen Dropship diperlukan. Jom kita bisnes bersama...  Whatapps EL segera yer..✌

Friday, 6 November 2015

KEK COKLAT LEMBAP

Tekak harini nk makan kek coklat.. puas cari resepi dekat en gugel.. nak kek coklat yang lembap dan lembut gituh... akhirnya yanna jumpa resepi ni kat FB Kelas Bakeri.. tengok bahan-bahan yg digunakan semua ade kat dapur so yanna pun on je la.. so jom kite semak resepinya


nampak tak kek coklat hasil air tangan yanna daripada resepi FB Kelas Bakeri... memang sedap.. lambap... cair dimulut gituh.. tak sangka anak yanna pun suka sangat kek ni... kek ni dah kali ketiga yanna buat... seronok tengok anak makan tu yang rajin membuatnye..


nak cuba buat tak?... meh yanna kongsikan resepinya kat bawah ni.. apa2 pun terima kasih pada tuan punya resepi... memang terbaik!!...

Bahan2 kek :-

1 3/4 cawan tepung serbaguna
3/4 cawan serbuk koko
1 1/2 sudu teh baking powder
1 sudu teh baking soda
1 1/2 cawan gula kastor
1 sudu teh garam
2 biji telur gred A
1/2 cawan minyak 
2 sudu teh vanilla
1 cawan susu segar
1 cawan air panas

Cara2 :- 

1. Panaskan oven pada suhu 177'c. Letakkan kertas minyak pada bahagian bawah loyang, ketepikan.

2. Campurkan gula + tepung + serbuk koko + baking powder + baking soda + garam di dalam mangkuk. Gunakan whisk untuk mengadun semua bahan sehingga bercampur semuanya.

3. Dalam mixer pukul telur hingga pecah kuningnya dan masukkan susu, minyak dan esen vanilla. Pukul pada kelajuan sederhana selama 2 minit. Masukkan bahan kering dan kacau sebati. 

4. Akhir sekali masukkan air panas, ketika ini adunan akan menjadi cair, jangan panik tau.. ok je tu.

5. Tuangkan adunan tadi dalam loyang, bakar selama 40-50 minit atau hingga masak ye. Boleh cek kek tu dgn cucuk kan garfu.. klu kek tu tak melekat pada garfu maknanya kek tu dah masak.

** nota : oven kite semua tak sama dan lain2 kepanasannya.. kena check tau.

Bahan2 untuk topping ( coklat ganache ) :-

1/2 cawan serbuk koko
1/2 cawan susu pekat manis
2 sudu butter


Cara2 :-

1. Campurkan semua bahan dan masak dengan cara 'double boil' dengan api yg sederhana.  Kacau sehingga adunan menjadi cair (ganache).

2. Tuangkan ke atas kek tadi. Sejuk kan topping. Bila dah sejuk boleh la hiasi kek tu ikut kreativiti korang sendiri.

Siap!

~~~ JOM BUAT ~~

XOXO :D

Friday, 23 October 2015

KENTANG GORENG RANGUP

hai semua... camne harini?.. semoga semuanya sihat hendaknya.. ok.. kalini yanna nak kongsikan resepi kudapan ringkas wat kunyahan di depan tv :).. kentang goreng.. haaaa... yg mna dah expert tu tengok2 je la ye.. yg mana baru nak buat.. jom cuba cara yanna


sebelum yanna tuliskan resepi cer tengok pic atas nih.. ni lah hasil kejadian kentang goreng yanna.. sedap tau (puji diri sendiri la plak..hehehe).. rangup diluar dan lembut di dalam...


kentang goreng ni kena makan panas2 tau.. jgn la angkat dari kuali terus makan.. melecur lidah tuhhh.. biarkn die suam2 kuku gituh brula makan.... klu biarkan sejuk dah kurang rangupnya.... ok.. jom try.. yanna kongsikan resepi di sini ye..

Bahan2 :-

Kentang secukupnye - yanna guna 2 biji saiz sederhana.. dihiris spt dlm gambar di atas
Garam
Serbuk lada putih
Serbuk lada hitam
Minyak untuk menggoreng

Cara2 :-

1. Kentang yg dihiris di rendam dalam air sejuk - air yang dlm peti sejuk tu. Rendam selama 30minit

2. Toskan kentang dan lapkan kentang dengan kitchen tissue supaya nanti bila goreng minyak tak terpercik terkena air kentang tuh.

3. Panaskan minyak menggunakan api sederhana.. dan gorengkan kentang tadi sehingga ia lembut.

4. Setelah lembut angkat dan toskan minyaknye.

5. Dengan menggunakan minyak yg sama.. besarkan apinya.. gorengkan semula kentang yg dh digoreng kali pertama tadi. Goreng hingga nampak keemasan dan garing. Pastuh bleh di angkat.

6. Toskan kentang skali lagi dan taburkan garam, lada putih dan lada hitam.

7. Sedia untuk dingap...


~~ MUDAHKAN.. JOM BUAT~~

XOXO :D

Tuesday, 20 October 2015

AYAM BLACK PEPPER

Harini tekak yanna teringin sangat nak makan ayam black pepper... cari resepi kat mr gugel.. kebanyak resepi mesti guna sos black pepper... aduhaii.. kat rumah yanna takde sos ni... nak gi beli rasa malas nak kluar.. mmm.. so cari la resepi yang tak guna sos black pepper nih.. akhirnya yanna jumpe resepi dari blog resepibonda.. terima kasih empunya resepi sebab kongsikannya.. jom buat ayam black pepper


Ni la hasil daripada resepi tersebut.. sedapp.. ada rasa manisnya.. ada rasa lada hitamnya.. ada rasa pedasnya.. sume rasa seimbanglah.... Alhamdulillah.. dapat gak makan ayam black pepper yang sedapp ni.. makan plak dengan nasi panas2.. fuyoooo... mengancam kau.... hehehe.. jom kite cuba buat.. meh yanna letakkan resepi kat sini untuk rujukan kengkawan :)

AYAM BLACK PEPPER

Bahan2 :-

5 ketul ayam
6 ulas bawang merah - dikisar
2 ulas bawang putih - dikisar
1 inci halia - dikisar
1 sudu kecil lada hitam - disangai dan dikisar kasar
2 sudu besar sos tiram
4 sudu besar kicap manis
1/2 cawan air
1 sudu kecil tepung jagung - dibancuh dengan sedikit air
2 biji lada merah hidup - di belah 2 dan dibuang bijinya (yanna tambah)
1 biji tomato - dibelah 4 (yanna tambah)
garam dan gula
minyak untuk menumis

Bahan perap :-

2 sudu besar kicap manis
2 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil lada hitam

Cara2 :-

1. Perap ayam dengan bahan perapan selama 30 minit - yanna perap semalaman.. lagi sedappp

2. Goreng / panggang ayam yang diperap tadi sehingga masak.

3. Panaskan minyak. Tumiskan bahan2 kisar sehingga naik bau.

4. Masukkan sos tiram, kicap manis dan air. Kacau hingga sekata. Kemudian masukkan lada hidup dan tomato. Kacau sekejap dan masukkan air bancuhan tepung jagung.

5. Masukkan ayam dan gaul sekata.

6. Perasakan garam dan gula secukup rasa.

7. Siap untuk dihidang.

~~ BEST TAU.. SELAMAT MENCUBA :) ~~

XOXO :D

Tuesday, 13 October 2015

AYAM GORENG BEREMPAH ALA CHEF SHERSON

1st time yanna tengok rancangan Family Kitchen With Sherson di ASTRO channel AFC 703.. teringin nak buat ayam berempah yang di buat oleh chef Sherson.. nampak mengancam sangat rempahnya.. so yanna pun gugel la.. cari kat internet resepinya.. Alhamdulillah.. yanna jumpe gak resepinya..


Yanna pun cuba la resepinya.. memang menjadi.. memang sedap sangat.. mabeles sesangat.. bestla.. cubala kengkawan.. memang lazat..


Meh yanna belanja gambar ayam berempah yang yanna hasilkan dari resepi chef Sherson ni... yang paling best kerak2 rempah yang bertaburan tuh.. bila makan krak..krup.. bunyinya.. hehehe


Ok.. dah puas tengok gambar?.. jangan terliur tau.. cubala buat.. memang puas hati.. yanna share kan resepinya di sini ye :-

AYAM GORENG BEREMPAH

Bahan2 :-

500 gram peha ayam tanpa tulang
2 inci halia
2 biji bawang merah besar - dikisar
50 gram bawang merah kecil - dikisar
6 ulas bawang putih - dikisar
8 batang serai - dikisar
5 biji cilipadi - dikisar
3 sudu besar cili kisar
1 1/2 sudu besar biji ketumbar - disangai dan dikisar
2 sudu besar serbuk kari daging
1 1/2 sudu besar jintan manis - disangai dan dikisar
1 sudu besar garam
1 sudu besar gula
1 biji telur

Cara2 :-

1.  Potong peha ayam secara memanjang (stripes)

2. Campurkan bahan yang dikisar dengan cili kisar, kari daging, garam dan gula. Gaul sehingga sebati.

3. Pecahkan telur dalam adunan dan gaul sebati.

4. Masukkan peha ayam tadi. Gaul sebati.

5. Perapkan ayam selama 2 - 3 jam atau lagi sedap biarkan semalaman.

6. Panaskan minyak. Gorengkan perapan ayam tadi dengan minyak terendam. Goreng hingga garing dan angkat.

7. Siap untuk dihidang.

~~ MUDAHKAN.. JOM BUAT ~~

XOXO :D

Monday, 5 January 2015

AISKRIM HOMEMADE

Aiskrim homemade?.... macam best je kan?.. memang best pun... senang je buat aiskrim ni.. xyah nak gi beli kat kedai lg.. dijamin halal dan bersih kan kalau buat sendiri.. dan yang paling best seronok bila tengok anak dan en somi makan.. sedap katanya... hihihi.. pape pn meh yanna kongsikan resepi ni...

yanna masukkan dalam bekas kecik2.. senang anak nak makan...

meriahkan.. kacangnyer... request en somi.. hihihi

AISKRIM VANILA DAN COKLAT 

Bahan2 :-

1 tin susu cair
4 sudu besar susu pekat manis
1 sudu besar ovellet
2 sudu besar milo - yanna guna tamar koko.. lg sedap
1 sudu besar serbuk koko
1 sudu kecil esen vanila
pelbagai kekacang - yanna guna badam dan walnut
coklat urai dan coklat warna warni sebagai hiasan

Cara2 :-

1.  Mixer kan susu cair, susu pekat manis dan ovellet sehingga kembang. Mixed sampai betul2 kembang dan ringan. Ianya ambil masa dalam 10 minit dengan kelajuan mixer yang maksima.

2. Bahagikan 2 bahagian. 1 bahagian di campurkan dgn esen vanila dan kacang. Gaul sebati. 1 bahagian lagi dicampurkan dengan tamar koko, serbuk koko dan kacang. Gaulkan sebati.

3.  Sediakan bekas dan masukkan berselang seli 2 adunan tersebut. Buat hingga habis.

4. Akhir sekali taburkan atau hiaskan bahagian atas aiskrim dengan coklat urai, kacang dan coklat warna-warni untuk menaikkan seri aiskrim tersebut.

5.  Masukkan dalam peti sejuk dibahagian sejuk beku. Tunggu semalaman. Dah keras dan boleh dimakan. Sedappppp


~~ CUBALAH.. TENTU AKAN BUAT BERULANG KALI ~~ 

XOXO :D

Sunday, 14 December 2014

APAM BALIK

Fuhhh dah lama yanna tak update blog.. maaf ye kengkawan.. kesibukkan menguasai diri.. so sekarang baru berpeluang untuk berblog... kali ni yanna ingin berkongsi resepi apam balik... selalunya en suami selalu beli kat pasar malam... kalau beli mesti yang special punye iaitu xde gula.. maklumla kami ni tak suka makan manis2 sangat.. so trasa cam nak buat sendiri je.. yanna pun tanyalah en gugel.. yanna dapat resepi ni dari salah satu blog masakan tapi yanna tak ingat plak namanya.. maaf ye... pape pn trima kasih atas ilmu yang dikongsikan... so jom kite try buat plak..

APAM BALIK

Bahan2 :-

2 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula pasir
1 sudu teh yis kering
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanila
1 1/2 cawan air
pewarna kuning

~~~~

untuk isinya :-
kacang tanah - disangai dan ditumbuk kasar
jagung krim tin
gula pasir - yanna x letak

Cara2:-

1. Masukkan telur dan gula ke dalam blender dan kisarkan hingga kembang.

2. Setelah kembang masukkan air, yis, pewarna kuning, baking powder dan esen vanila. Kisar lagi

3. Kemudian akhir sekali masukkan tepung gandum dan kisarkan hingga sebati.

Perapkan atau rehatkan adunan yang dah dikisar tadi selama 1-2 jam supaya ia mengembang dan ringan.

Pastuh leh la kita buat apam balik. Yanna sertakan gambar sebagai rujukan ye...



1. panaskan kuali. gunakan kuali anti lekat ye. sapukan sedikit minyak menggunakan tisu dapur tuh. Gunakan api yg sederhana.


2.  Tunggu sekejap smapi bahagian atas apam tuh hampir masak dan taburkan gula (yanna x letak), kacang dan jagung ikut suka.


3. Pastuh.. lipatkan apam tadi jadi camni.. angkat dan boleh dimakan...


4. Dapatlah 5 keping apam balik dengan adunan tadi tuh.


SIAP

~~~ SELAMAT MENCUBA ~~

XOXO :D

Saturday, 1 November 2014

DIY : JUBAH EKSPRESS BUDAK LELAKI (PART 2 : MENJAHIT)

salam semua.. maaf buat kengkawan yang menunggu sambungannya...ok kat sini yanna kongsikan cara menjahit pula.. pertama yanna buat bahagian leher dulu.. memula cam biasa kita cantum bahagian bahu... pastuh yanna potong kain lain panjangnya mengikut ukuran keliling leher dan lebarnya dalam 2" yer... seperti gambar dibawah


lebar kain 2" ni dilipat dua menjadi ukuran 1" dan dijahit untuk mencantumkannya.. jahitan kasar pun boleh... kat gambar ni tak nampak garisan jahitan plak... cuba tengok gambar kat bawah ni... :)


nampak tak ade 2 garisan jahitan benang kat lapik leher tu...:).. pastuh cantumkan lapik leher dengan leher la ye.. lihat gambar...


sampai ke hujung leher.. yanna cuma lipatkan je kain yg lebih dan dijahit skali.. cer tengok gambar..


dah siap cantum.. leh jahit tepi...


lepas jait tepi.. terbalikkan pelapik kedepan dan jahit tindih kasih plak...


dah siap bahagian leher...


pastuh leh la cantum dan jahitkan bahagian badan dan tangan baju.. kemudian jahit kelim bahagian bawah baju...


inilah hasil jubahnya... nak tengok model pakai tak?....


tadaaa.... model menggayakan jubah yang mamanya buat... dah pakai tak nak buka plak... haduiyaiiii... anak...anak...

~~ SELAMAT MENCUBA ~~

XOXO:D

Friday, 26 September 2014

DIY : JUBAH EKSPRESS BUDAK LELAKI (PART 1 : MEMOTONG)

as salam semua... kalini yanna nak kongsikan cara buat jubah ekspress... jubah ni yanna buat untuk si kecik menghadiri majlis harijadi sepupunya... sekejap jer yanna buat jubah ni.. mula potong waktu pagi... petang dah siap... majlisnya malam... so boleh terus pakai.... jubah ni yanna buat menggunakan kemeja en suami yang tak digunakan lagi... so jom tengok cara-cara nya ye.. kalau ade yang tak faham boleh bertanya... untuk fasa pertama ni yanna tunjuk cara memotong dulu...


kemeja asal - shhhhh.. abaikan barang yang bersepah atas meja tuh ye :)


lipat dua kemeja lama... ambil jubah sediada sebagai ukuran... buat seperti gambar di atas.


bahagian tangan jubah sediada dilipat supaya kita tak tergunting tangan jubah tuh... potong ikut jubah asal tapi lebihkan 1/2" ye untuk basi jahitan


dapatkan ukuran bahagian lengan untuk buat keruk lengan... yanna ambil ukuran 5" dari bahu ke bahagian bawah lengan (ketiak)... tandakan.. potong


bila dah potong dapatla 2 keping baju... asingkan bahagian depan dan belakang... ambil bahagian depan dan tandakan leher baju... bukaan untuk leher tuh yanna amik 21/2" dan ukuran serong tuh yanna amik 41/2"... tandakan..potong.. ketepikan

untuk bahagian belakang pula.. tandakan 21/2" panjang dan 1/2" lebar..dan wat keruk leher (alaaa... macam wat leher baju kurung bahagian belakang tuh...sama jer)


pastuh amik ukuran tangan... untuk bahagian nih... yanna amik pada bahagian tangan kemeja asal... panjang dan lebar tangan tuh yanna main agak-agak je ye.. ikut suka kita nak letak.. ikut contoh jubah lama pun boleh... cara buat ukuran lubang tangan cam kita potong baju kurung moden punya lubang lengan tuh...


bahagian tangan yang dah dipotong... beginila hasilnya...

ok..siap sudah proses menggunting... bolehlah dikemaskan dengan jahitan tepi jubah.... akan datang yanna akan kongsikan cara menjahitnya pula...

~~ SELAMAT MENCUBA YE ~~

XOXO :D

Wednesday, 10 September 2014

BEGEDIL DAGING N SAMBAL KICAP CILIPADI

Bismillahirrahmanirrahim... pembuka bicara.. alhamdulillah segala kerja pengiraan kos untuk 3 buah rumah banglo telah pun yanna siapkan dan telah pun berada di tangan pemilik.. hanya menunggu keputusan pemilik samada bersetuju dengan harga yang diberi ataupun ingin perbincangan semula dibuat... yanna bagi masa untuk pemilik berfikir... (apa yang yanna bebelkan nih..hihihi)

ok.. stop pasal kiraan... seperti yang yanna janjikan tempoh hari... yanna nak kongsikan resepi bergedil daging dan juga sambal kicap cilipadi yang dimakan dengan soto... tengok gambar kat bawah nih ye.. 


ni gambar entri dulu.. sorila yanna tak snap gambar begedil dengan sambal kicap tuh so gunala gambar nih..hihihi... nampak tak bergedil tuh... (nampakkan)... mana sambal kicap plak... tuh yang kt dalam bekas atas sebelah kiri tuh...hehehe... sambalnya menyorok... ada dalam bekas...

so jom cuba buat begedil dan sambal kicap mengikut citarasa yanna... kengkawan pun boleh ubah mengikut citarasa tersendiri... no hal la :)


BEGEDIL DAGING

Bahan2:-

5 biji kentang sederhana besar
400gm daging cincang - yanna guna ramly burger punya
1 biji bawang besar merah - dipotong dadu
2 sudu kecil jintan manis 
1 sudu kecil biji ketumbar 
1/2 sudu kecil jintan putih 
3 sudu kecil bawang goreng
1 biji telur
minyak untuk menggoreng
garam secukup rasa
daun bawang dan daun sup - dicincang halus

Cara2:-

1. Kentang dibersihkan dan dipotong wedges kemudian dikukus hingga empuk/lembut. Lepas tu lecekkan kentang sementara masih panas.

2. Daging cincang digoreng tanpa minyak terlebih dahulu. Goreng sehingga berubah warna. Masukkan ke dalam kentang.

3. Sangaikan jintan manis, biji ketumbar dan jintan putih sehingga naik bau. Kemudian tumbuk hingga halus dan masukkan ke dalam kentang tadi.

4. Masukkan pula bawang merah, bawang goreng, daun bawang serta daun sup ke dalam adunan kentang tadi.Perasakan garam dan gaul hingga sebati.

5. Pukul sedikit telur. Panaskan minyak. Bentukkan bulat adunan tersebut dan celupkan kedalam telur dan goreng hingga masak. Begedil daging sudah siap untuk dihidang.


SAMBAL KICAP CILIPADI

Bahan2:-

Segenggam cilipadi
Kicap pekat manis secukupnya - yanna guna kicap manis cap kipas udang
secubit garam
2 biji kecil bawang merah - dihiris halus
1 ulas bawang putih - dihiris halus
1 sudu kecil minyak masak untuk menggoreng

Cara2:-

1. Panaskan minyak. Gorengkan cilipadi, bawang merah dan bawang putih sehingga layu. Angkat dan ketepikan.

2. Masukkan bahan yang digoreng tadi ke dalam pengisar. Masukkan juga kicap pekat manis dan secubit garam. Kisar hingga halus.

3. Siap untuk di hidang.

selamat mencuba....


~~ MUDAH, SENANG & SEDAP~~

XOXO :D

Saturday, 6 September 2014

KESIBUKAN MELANDA

assalamualaikum dan selamat sejahtera semua... yanna nak bagitau kengkawan yang yanna belum berkesempatan untuk tuliskan resepi seperti dijanjikan sebelum ini... sori yer sebab yanna tengah sibuk dengan kerja seperti gambar di bawah ini... nak tau kerja ape?... jeng..jeng..jeng...

sesiapa yang bekerja di dalam bidang pembinaan mesti tau apa yang yanna buat nih.. sesiapa yang tak tau.. yanna bagitau eh... yanna tengah kirakan kuantiti bahan binaan sesebuah rumah.. kenapa kena kira kuantiti?... sebabnya untuk mendapatkan kos sesebuah rumah tersebut... haaaa... agak2 paham tak apa yang yanna terangkan nih...


hihihi... kalau tak faham.. bacalah sampai faham ye... :).. resepi tuh nanti yanna akan kongsikan di lain waktu.. maknanya selepas kerja yanna siap nih... tunggu ye kengkawan... jangan marah aaaaa... nnt kena jual.. hehehe... 

okla sampai kat sni je leh ngomel.. nak sambung mengadap kiraan jap.. see yaaa...

~~ TUNGGU PENUH SABAR YE ~~

XOXO :D

Wednesday, 3 September 2014

SOTO KAMBING

Assalamualaikum dan selamat pagi semua... apa khabar ye kengkawan.. di harap semuanya sihat di bawah lindungan NYA.. kalini yanna nak kongsikan bersama satu resepi yang kerap yanna buat untuk santapan kami sekeluarga... resepi nih yanna rujuk resepi pelbagai blogger kat alam maya nih.. sape blogger tuh yanna pun dah tak ingat.. lupa (sori ye).. kalau yanna ingat nanti yanna bagitau.. ok.. cer layan gambar di bawah nih yer...


cer teka apa nih.. cam kenal je... :) .... nampak cam soto kn...


cer tengok lagi... memang soto.. tapi soto nih special tau... 


apa yang special?... ni bukan sebarang soto... ni soto kambeng.... mmmbeekkkk... hihi... dah bersedia... ok.. ni resepinya :-

SOTO KAMBING

** untuk 5 orang makan

Bahan2:-

Bahan A

Daging kambing secukupnya ( di potong kecil )
2 biji bawang merah 
3 biji bawang putih 
1/2 inci halia 

** semua bahan A di hiris halus

Bahan B

4 batang serai
1 inci halia
5 biji bawang merah
7 biji bawang putih
1 inci kunyit
3 sudu besar rempah kurma

** semua bahan B di kisar

Bahan C

Rempah ratus
4 biji buah keras
2 sudu kecil biji ketumbar
2 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil biji lada hitam (sukatan ikut kepedasan masing2 ye)

** kesemua bahan di atas hendaklah di sangai (di goreng tanpa minyak) dan di tumbuk halus

7 biji buah pelaga
3 kuntum bunga lawang
2 batang kayu manis
7 biji bunga cengkih

minyak untuk menumis
air secukupnya
garam dan gula secukup rasa

Cara2:-

1. Panaskan minyak, tumiskan bahan A hingga naik bau dan masukkan daging kambing. Tunggu sampai daging kambing bertukar warna. macam separuh masak gituh.

2.  Bila daging kambeng tersebut dah separuh masak, masukkan air secukupnya.

3.  Di kuali lain, tumiskan bahan B hingga naik bau dan masukkan kesemua bahan C. Tumiskan hingga pecah minyak.

4.  Selepas ini barulah masukkan rempah ratus yang ditumis tuh ke dalam sup kambing tadi dan kacau. Masak hingga daging kambing tu empuk dan lembut. Perasakan garam dan gula. Dah siap..

boleh hidangkan bersama nasi impit/bihun serta pelengkap soto yang lain seperti  :-

~ begedil daging
~ daun sup
~ daun bawang
~ kacang tanah goreng
~ suhun goreng
~ kicap cili
~ bawang goreng
~ taugeh

akan datang yanna akan kongsikan resepi untuk kicap cili dan begedil pulak ye.. sampai ketemu lagi.

~~ SELAMAT MENCUBA ~~

XOXO :D