Tuesday, 29 January 2013

CEMPEDAK GORENG RANGUP

hai semua.... terlambat bersiaran lagi... hari nih yanna sibuk sket... petang tadi bawa si kecil pergi klinik untuk amek suntikan bagi 3 bulan... lama tul menunggu turn... ramai sangat kat klinik tuh... tension pun ade... apalagi... balik jer dari klinik terus yanna kerjakan cempedak nih... hehe... 


cempedak goreng?... ala senang jer... betul ker senang... bukan mudah tau nak buat cempedak goreng yang rangup gituh... hehe


so sekarang yanna nak kongsikan resepi cempedak goreng yang rangup... dah sejuk pun rangup tau... krak-kruk jer bunyinya bila dimakan... hehe

CEMPEDAK GORENG RANGUP

Bahan2 :-

cempedak secukupnya
1 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
1 sudu teh garam
1 sudu teh serbuk kunyit
air secukupnya
minyak untuk menggoreng

Cara2nya :-

1. Panas kan minyak. campurkan semua bahan di atas dan kacau hingga sebati. adunan hendaklah tidak terlalu pekat ataupun cair. agak2 la ye.

2. Ambil 2 sudu besar minyak panas masukkan kedalam adunan tadi dan kacau hingga larut.

3. Masukkan cempedak dan goreng.

4. Makan masa panas memang sedap tapi hati2 la yer.. takut2 menggelupur lidah tuh nanti... hehe


~~ SEDAPNYE CEMPEDAK... AROMANYA LAGI MEMUKAU ~~

XOXO :D

5 comments:

Ummi tiqah said...

Ooo.tepung beras tu yg kasi rangup ye? Dh beli cempedak, nk cuba goreng nnt.terima kasih share tips ni

Shikin Shamsudin said...

Thanks utk resepi. Baru nak belajar buat 😊😊😊😊

Yanna_Lie said...

Ummi tigah : yup.. tepung beras akan bg kerangupan pada cempedak tersebut... slmt mencuba..

Yanna_Lie said...
This comment has been removed by the author.
Yanna_Lie said...

shikin Shamsudin : sesama ye... in syaa ALLAH.. menjadi rangupnye nanti.. :)